Za nami pierwsze dwa wykłady w ramach czwartej edycji programu edukacyjnego „Szkoła/przedszkole dla środowiska” pod hasłem Zmiany klimatu na przykładzie miast. Spotkania zostały przeprowadzone online 13 i 18 maja br.
Pierwszy wykład poprowadził dr Michał Marosz, kierownik Zakładu Meteorologii w IMGW w Gdyni. Webinarium pt. „Pogoda a klimat – co dzieje się na naszym „podwórku”? Analiza danych wieloletnich oraz stanów pogodowych na obszarze województwa pomorskiego – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość” przybliżyło takie zagadnienia jak:
- różnice między pogodą a klimatem;
- przyczyny aktualnie obserwowanej zmiany klimatu;
- zmienność wybranych warunków klimatycznych w województwie pomorskim od 2-giej połowy XX wieku.
Spotkanie miało na celu wprowadzenie słuchaczy w zagadnienia związane z klimatem i jego zmianą oraz usystematyzowaniem wiedzy w tym zakresie. Uczestnicy spotkania mieli możliwość zapoznać się z danymi historycznymi, bieżącymi oraz prognozami dotyczącymi klimatu naszego regionu. Dodatkowo przekazano informacje, gdzie odnaleźć obszerne, ogólnodostępne bazy danych dot. pogody, klimatu i informacji z nimi związanych.
Drugie spotkanie pt. „Zrównoważone gospodarowanie wodami opadowymi w miastach. Elementy błękitno-zielonej infrastruktury jako narzędzie w adaptacji miast do zmian klimatu” poprowadziła prof. dr hab. inż. Magdalena Gajewska z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.
Uczestnicy mieli możliwość poznać przykłady rozwiązań architektonicznych na terenach zurbanizowanych (tzw. zielono-błękitnej oraz szarej infrastruktury) – także w naszym sąsiedztwie. Bardzo cenne były też informacje odnośnie zmian zachowań, które może zastosować każdy z nas, pozornie niewielkim kosztem, a z dużą korzyścią dla środowiska.
Spotkanie obejmowało następujące zagadnienia:
- Zasoby wód na świecie i w Polsce;
- Wpływ zmian klimatu na zasoby wód – zjawiska ekstremalne;
- Pojęcia: zrównoważony rozwój, gospodarka o obiegu zamkniętym, mitygacja, adaptacja oraz cele Zrównoważonego Rozwoju 2030;
- Zmiany w podejściu do zasobów wód, w tym ewolucja gospodarowania wodą w mieści; idea zrównoważonego obiegu wody w terenie zurbanizowanym – co to dla nas oznacza?
- Zintegrowane zarządzanie wodami w miastach i jaki to ma wpływ na jego mieszkańców,
- Elementy błękitno – zielonej infrastruktury w różnej skali: od regionu, dzielnicy, ulicy, do domu i mieszkania; jak je stosować?
- Co każdy z nas może zrobić dla wody?
Dziękujemy szkolnym i przedszkolnym koordynatorom za liczny udział w obu wykładach.
Zapraszamy na kolejne dwa spotkania planowane w semestrze jesiennym.
Razem chronimy środowisko ?
27 maja 2021