Interdyscyplinarny konkurs z biologii i ekologii skierowany do nauczycieli i młodzieży gimnazjalnej z terenu działania Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki”, tj. Gdyni, Redy, Rumi, Sopotu, Wejherowa (miasto i gmina), gm. Kosakowo realizowany w roku szkolnym 2001/2002.
Organizatorzy konkursu: Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki” oraz I Liceum Ogólnokształcące im. Zasłużonych Ludzi Morza z siedzibą w Gdyni, ul. Folwarczna 2 (obecnie: I Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Gdyni, ul. Narcyzowa 6).
ZAŁOŻENIA KONKURSU:
Konkurs jako całoroczne, wieloetapowe aktywizujące przedsięwzięcie obejmujące aspekty praktyczne i teoretyczne.
CELE KONKURSU:
- kształtowanie świadomości i postaw prośrodowiskowych młodzieży,
- propagowanie idei i stymulacji do przedsięwzięć w szkołach z zakresu ekologii i ochrony środowiska,
- propagowanie aktywnych form nauczania w ramach edukacji ekologicznej w szkołach,
- propagowanie idei edukacji regionalnej z uwzględnieniem lokalnych walorów i problemów środowiskowych,
- rozumienie zależności „ja – organizm – środowisko – zdrowie”,
- wsparcie dla realizacji celów wychowawczych poprzez lansowanie w konkursie działań zespołowych oraz działań uwrażliwiających na piękno i wartość przyrody oraz zagrożenia.
PRZEBIEG KONKURSU:
konkurs realizowano w trzech kolejnych etapach:
Etap I – (szkolny) przedstawienie przez nauczyciela uczniom tematyki zadań, wykonania wyboru i realizacji przedsięwzięcia o charakterze praktycznym przez zainteresowanego ucznia lub zespół uczniowski, pod opieką merytoryczną nauczyciela.
Etap II – mieszany: zewnętrzny i wewnętrzny) – przesłanie prac do oceny przez komisję konkursową (punktacja).
Ogłoszenie wyników Etapu II, przesłanie do placówek macierzystych list dopuszczonych zawodników do udziału w Etapie III.
Prace zgłoszone do konkursu mają mieć charakter konkretnych zadań, doświadczeń. obserwacji, itp. Dotyczyć powinny zagadnień według własnego wyboru lub określonych przez komisję konkursową w postaci zestawu tematów, aktualizowanych na każdą kolejną edycję konkursu.
Ważne jest aby podjęte działanie poprzedzało sformułowanie problem.
Działania przyjęte do realizacji w pracy konkursowej powinny poszukiwać odpowiedzi na pytania lub mieć konkretny ważki wymiar praktyczny.
Etap III – (zewnętrzny) – finał obejmował:
- sesję plakatową (posterową) – prezentacja najlepszych prac,
- konkurs na prace wyróżniające się (tylko prace posterowe bez udziału plac plastycznych, teoretycznych),
- test finałowy,
- ogłoszenie listy laureatów, wręczenie nagród i dyplomów.
FORMA OPRACOWANIA:
Praca konkursowa mogła być realizowana w dwóch formach:
- forma plakatowa (posterowa): praca w formacie A1 przystosowana do złożenia do formatu A4, która powinna zawierać tytuł, nazwisko autora, cel pracy, przyjęte założenia, zastosowane metody, dokumentację przebiegu pracy, ilustrację ważniejszych etapów oraz wnioski i zwięzłą ich interpretację (dyskusję z literaturą).
- forma plastyczna: plakat o tematyce prośrodowiskowej. Forma ta umożliwia autorom udział w finale. Praca nie bierze jednak udziału w konkursie na wyróżniające się prace, lecz w konkursie o nagrodę specjalną w kategorii prac plastycznych.
- forma teoretyczna – dopuszcza się formę opracowań teoretycznych na wybrane lub zaproponowane przez komisję tematy. Forma ta umożliwia autorom udział w finale. Praca nie bierze jednak udziału w konkursie na wyróżniające się prace lecz w konkursie o nagrodę specjalną w kategorii prac teoretycznych.