Warsztaty dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych realizowane w latach 2000-2002
Miejsce prowadzenia zajęć: składowisko odpadów komunalnych w Łężycach, siedziba Związku w Gdyni
II etap kształcenia czyli klasy 4-6 szkoły podstawowej – kształcenie blokowe.
Cele edukacyjne:
- Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki dotyczącej odpadów.
- Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.
Treści:
- Zagrożenie środowiska przed odpadami.
- Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy na stan środowiska naturalnego.
- Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
- Przykład najbliższego otoczenia: składowisko odpadów w Łężycach, gdzie obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym.
- Degradacja środowiska – przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności człowieka.
- Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
- Rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą.
Osiągnięcia:
- Zdolność do społecznego zaangażowania w prace nad poprawą stanu środowiska naszego regionu.
- Znajomość określania rodzajów odpadów.
- Poznanie metod odzyskiwania surowców wtórnych.
- Dokonywanie świadomych wyborów w czasie zakupów.
- Zmiana indywidualnych zachowań mających na celu zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów.
Zajęcia obejmują:
- Wyjazd autokarem na składowisko odpadów w Łężycach.
- Omówienie zasad bezpieczeństwa na składowisku odpadów,
- Średnia ilość odpadów komunalnych na składowisku,
- Selektywna zbiórka odpadów, ich podział i przygotowanie do przerobu,
- Informacje dotyczące zachowań mieszkańców i ich wpływu na problem wzrastającej ilości produkowanych odpadów.
- Warsztaty w siedzibie Związku:
- Praca nad indywidualnymi zachowaniami uczniów.
- Ćwiczenia – dylemat moralny.
- Dwa oblicza człowieka.
- Metoda aktywnych wartości.
- Zapoznanie młodzieży z metodami zmniejszania ilości odpadów.
- Film „ Odpady – problem”.
- Ocena zajęć.
III etap kształcenia – Gimnazjum klasy 1-3.
Cele edukacyjne:
- Wyzwolenie postawy aktywnej wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu zamieszkania.
Treści:
- Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w środowisku.
- Zagrożenia dla środowiska wynikające z wytwarzania odpadów.
- Metody utylizacji odpadów.
- Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za własne zachowania.
- Moja rodzina w świetle wytwarzania odpadów.
Osiągnięcia:
- Dostrzeganie związków między naturalnymi składnikami środowiska, a działalnością człowieka.
- Opisywanie i wyjaśnianie zależności między zachowaniami człowieka, a stanem środowiska.
- Krytyczny odbiór informacji o relacjach między człowiekiem i jego działalnością, a stanem środowiska.
- Organizowanie działań służących poprawie stanu środowiska w najbliższym otoczeniu.
- Podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu.
- Oddziaływanie na najbliższych członków rodziny w celu zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów.
Zajęcia obejmują:
- Wyjazd autokarem na składowisko odpadów w Łężycach.
- Omówienie zasad bezpieczeństwa na składowisku odpadów,
- Średnia ilość odpadów komunalnych na składowisku,
- Selektywna zbiórka odpadów, ich podział i przygotowanie do przerobu,
- Informacje dotyczące zachowań mieszkańców i ich wpływu na problem wzrastającej ilości produkowanych odpadów.
- Warsztaty w siedzibie Związku:
- Indywidualne zachowania a ilość odpadów.
- Społeczeństwo konsumpcyjne.
- W jaki sposób możemy wpływać na producentów?
- Zapoznanie młodzieży z metodami zmniejszania ilości odpadów.
- Film „ Recykling odpadów”.
- Ocena zajęć.