KONTAKT

Dział Ochrony Środowiska
Edukacja Ekologiczna

fax: 58-624-45-99 w.43

Anna Selwent
tel. 58/624-45-99 w.39 lub 45
e-mail: a.selwent@kzg.pl

„Na tropie śmieci” (program realizowany w latach 2002-2004)

Warsztaty realizowane w latach 2002-2004 dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Miejsce: zakład komunalny w wybranym mieście, wybrane miejsce segregacji odpadów, sortowania odpadów w Łężycach, siedziba Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki” w Gdyni ul. Konwaliowa 1.

A) II etap kształcenia czyli klasy IV-VI szkoły podstawowej – kształcenie blokowe.

Cele edukacyjne:

  1. Zapoznanie z metodami zapobiegania nadmiernego wytwarzania odpadów oraz sposobami ich zagospodarowania.
  2. Ukazanie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki dotyczącej zagospodarowania odpadów.
  3. Uświadomienie konieczności segregacji odpadów w indywidualnych gospodarstwach domowych.
  4. Zwrócenie uwagi na ogromną wartość różnych frakcji odpadów i konieczność ich odzyskiwania i przetwarzania.

Treści:

  1. Wpływ codziennych czynności i zachowań w gospodarstwach domowych na stan środowiska naturalnego.
  2. Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
  3. Droga odpadów od indywidualnego gospodarstwa domowego do miejsca ich wtórnego zagospodarowania oraz ostatecznej utylizacji.
  4. Kompost – wtórne zagospodarowanie odpadów organicznych.
  5. Potencjalne zagrożenie środowiska przed odpadami niebezpiecznymi, sposoby ich selektywnej zbiorki na terenie KZG.
  6. Odpady budowlane i ich zagospodarowanie.
  7. System segregacji odpadów na terenie Związku

Zajęcia obejmują:

  1. Wyjazd autokarem do:
    • wybranej firmy wywozowej;
    • wizja lokalna pojedynczego zestawu pojemników do selektywnej zbiorki odpadów;
    • wizyta w sortowni odpadów surowcowych – zapoznanie z asortymentem pozyskiwanych surowców wtórnych; przygotowanie surowców wtórnych do wywozu w celu ich przetworzenia;
  2. Warsztaty w siedzibie Komunalnego Związku Gmin:
    • zajęcia integracyjne.
    • „Sposoby zmniejszania ilości odpadów”.
    • „Szkło – plastik – makulatura odpady i surowce”.
    • dylemat moralny.
    • „Dwa oblicza człowieka”.
    • film edukacyjny – „Przetwarzanie odpadów”.
    • ocena zajęć.
B) III etap kształcenia – gimnazja klasy I – III

Cele edukacyjne:

  1. Wyzwolenie postawy aktywnej wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących w najbliższej okolicy.
  2. Wykazanie konieczności zapobiegania nadmiernemu wytwarzaniu odpadów oraz prezentacja sposobów ich wtórnego zagospodarowania.
  3. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki dotyczącej zagospodarowania odpadów.
  4. Uświadomienie konieczności segregacji odpadów w indywidualnych gospodarstwach domowych.
  5. Zwrócenie uwagi na ogromną wartość poszczególnych frakcji odpadów i możliwości ich wtórnego wykorzystania.
  6. Zapoznanie uczniów z drogą odpadów w procesie segregacji, doczyszczania i recyklingu.

Treści:

  1. Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w środowisku naturalnym.
  2. Ustalenie wpływu codziennych czynności i zachowań w gospodarstwach domowych na stan środowiska naturalnego.
  3. Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
  4. Poznanie drogi odpadów od indywidualnego gospodarstwa do miejsc ich ostatecznej utylizacji.
  5. Odpady jako surowiec przeznaczony do odzyskania i przetworzenia.
  6. Segregacja odpadów w mojej miejscowości – zasady jej prowadzenia.
  7. Odpady organiczne jako źródło pozyskiwania energii.
  8. Zagrożenie środowiska przez odpady niebezpieczne.
  9. Odpady budowlane i ich zagospodarowanie.
  10. Wartość odpadów przeznaczonych do recyklingu.
  11. System segregacji odpadów na terenie Związku a dyrektywy Unii Europejskiej.
  12. Metody utylizacji odpadów.

Zajęcia obejmują:

  1. Wyjazd autokarem do:
    • wybranej firmy wywozowej.
    • wizja lokalna pojedynczego zestawu pojemników do selektywnej zbiorki odpadów;
    • wizyta w sortowni odpadów surowcowych – zapoznanie z asortymentem pozyskiwanych surowców wtórnych.
  2. Warsztaty w siedzibie Komunalnego Związku Gmin:
    • zajęcia integracyjne.
    • jak zadbać o redukcję ilości wytwarzanych odpadów we własnym domu.
    • „Śmieci z bliska i daleka”
    • „Wpływ odpadów niebezpiecznych na środowisko naturalne”
    • „Dar natury – odpady organiczne”
    • „Segregacja odpadów w każdej szkole”
    • film edukacyjny – „Surowce, odpady, śmieci…”
    • ocena zajęć.