KONTAKT

Dział Ochrony Środowiska
Edukacja Ekologiczna

Katarzyna Rawdanowicz
k.rawdanowicz@kzg.pl

Justyna Adamczyk
j.adamczyk@kzg.pl

tel. (58) 624-45-99 wew. 39 lub 45
e-mail: dos@kzg.pl

Ujmowanie i uzdatnianie wody

warsztaty przeznaczone dla młodzieży szkół podstawowych (klasy IV-VI), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Uprzejmie prosimy nauczycieli o przygotowanie uczniów w zakresie zagadnień dotyczących podstawowych wskaźników charakteryzujących wodę przeznaczoną do spożycia oraz zapoznanie z pojęciami: obieg wody w przyrodzie, wody podziemne, zbiornik wód podziemnych, ujmowanie wody, uzdatnianie wody, stacja ujmowania wody.

Osoba prowadząca warsztaty: przedstawiciel spółki PEWIK GDYNIA.

  1. Termin i miejsce nadsyłania zgłoszeń: do wyczerpania terminów, pod adres: Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki”, ul. Konwaliowa 1, 81-651 Gdynia. Możliwe jest również przesłanie zgłoszenia faxem, nr: (58) 624-75-15.
  2. Termin realizacji: wrzesień 2014 – maj 2015, jeden raz w miesiącu (trzecia środa miesiąca), godz. 9.00 – 12.00.
  3. Organizatorem warsztatów jest Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki” z siedzibą w Gdyni, ul. Konwaliowa 1 oraz Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gdyni (PEWIK Gdynia).
  4. Uczestnicy warsztatów: w zajęciach mogą wziąć udział, wyłącznie za pośrednictwem swojej placówki oświatowej, uczniowie szkół podstawowych (kl. IV-VI), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu działania Związku, tj. Gmin Miast: Gdynia, Rumia, Reda, Sopot, Wejherowo oraz gmin Kosakowo, Szemud, Wejherowo.
  5. Czas trwania zajęć: do 3 godzin.
  6. Miejsce: Stacja Uzdatniania Wody „Reda”, Reda.
  7. Cele:
    • Uczeń poznaje zasady funkcjonowania stacji ujmowania i uzdatniania wody, sposoby przekazywania wody pitnej do mieszkańców; rozumie potrzebę ochrony zbiorników wód podziemnych; identyfikuje związki i zależności człowiek – środowisko przyrodnicze na przykładzie stacji uzdatniania wody; poznaje i rozumie zasady zrównoważonego rozwoju;
    • Uczeń interpretuje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe wpływu działalności człowieka na stan środowiska; formułuje wnioski i opinie związane z ujmowaniem i uzdatnianiem wody; rozumie konieczność ochrony przyrody i środowiska dla zachowania stanu oraz zasobów wody pitnej; rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy;
    • Uczeń rozwija w sobie świadomość wartości i poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.
  8. Przebieg zajęć:
    • Przyjazd do SUW „Reda”.
    • Prezentacja multimedialna w sali konferencyjnej:
      • metody i sposoby ujmowania wody,
      • metody i sposoby uzdatniania wody,
      • źródła zagrożeń dla wód podziemnych (np. urbanizacja i rozwój przemysłu w regionie),
      • zrównoważony rozwój,
      • ochrona środowiska,
    • Zwiedzanie obiektów Stacji Uzdatniania Wody „Reda”: przedstawienie urządzeń i procesów technologicznych stosowanych na obiektach.

Transport grupy zapewniony. Szkoła nie ponosi żadnych kosztów.

HARMONOGRAM