Warsztaty dla nauczycieli i pracowników administracyjnych placówek oświatowych realizowane do 2005 roku.
Zajęcia były propozycją zajęć warsztatowych, przeprowadzanych podczas szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej w placówkach oświatowych zainteresowanych działaniami na rzecz zintegrowanej gospodarki odpadami. Warsztaty miały zasygnalizować uczestnikom zagrożenia związane z rosnącą ilością odpadów w naszej cywilizacji oraz uświadomić im konieczność podjęcia spójnych działań, zarówno w środowisku szkolnym, jak i lokalnym na rzecz efektywnego rozwiązywania problematyki „śmieciowej”. Równie ważnym zamierzeniem było przedstawienie uczestnikom zajęć zasad funkcjonowania systemu MIX – zintegrowanej gospodarki odpadami, która jest wdrażana i realizowana przez Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki”.
Spodziewanym następstwem prezentowanego szkolenia powinno być podjęcie przez nauczycieli i pracowników administracyjnych w niej zatrudnionych działań zmierzających do włączenia się ich placówki w realizację Programu Gospodarki Odpadami prowadzonego na terenie miasta/gminy poprzez selektywną zbiórkę odpadów powstających w placówce i domach.
Cele:
- podniesienie świadomości ekologicznej oraz odpowiedzialności indywidualnej i społecznej za stan środowiska naturalnego,
- wskazanie możliwości pełnienia przez szkołę roli lokalnego ośrodka działalności na rzecz zrównoważonego rozwoju,
- uświadomienie konieczności podjęcia spójnych działań w zakresie edukacji środowiskowej, w tym na rzecz zintegrowanej gospodarki odpadami,
- prezentacja Programu Gospodarki Odpadami jako kompleksowego rozwiązania w zakresie zintegrowanej gospodarki odpadami funkcjonującej na terenie KZG,
- prezentacja przykładowych programów i projektów edukacyjnych, dotyczących problematyki odpadów.
Przebieg zajęć:
- Przedstawienie tematu i celów zajęć.
- Ustalenie pojęcia „odpady”.
- Przedstawienie ilości i morfologii odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Trójmiasta – skala zjawiska.
- Próba odpowiedzi na pytanie: „Jakie postępowanie z odpadami jest najlepsze?”. Warsztaty przeprowadzone metodą „czterech kątów”.
- Krótka prezentacja zasad funkcjonowania Programu Gospodarki Odpadami zwanego Programem MIX w oparciu o materiały promocyjne i foliogramy.
- Dyskusja z elementami burzy mózgów: „Jakie warunki muszą być spełnione, aby w naszej dzielnicy prawidłowo zadziałał Program MIX?”.
- Prezentacja pakietu edukacyjnego „Bryza – jak ochronić środowisko” oraz projektu „Kontener… i co dalej?” jako przykładów rozwiązań funkcjonujących w konkretnych placówkach oświatowych.
- Wnioski, dyskusja, ew. deklaracje nauczycieli na rzecz tworzenia i realizacji własnych projektów edukacyjnych dla podniesienia świadomości uczniów w zakresie zintegrowanej gospodarki odpadami.