15 marca – Światowy Dzień Praw Konsumenta

15 marca, już od 41 lat, znany jest na świecie jako dzień, który przypomina nam, że wszyscy jesteśmy konsumentami i jako konsumenci mamy prawa, ale również związane z nimi obowiązki. W 1983 r. międzynarodowa organizacja związków konsumenckich – Consumers International, ogłosiła ten dzień Światowym Dniem Praw Konsumenta. W Polsce obchodzony jest oficjalnie dopiero od 2000 roku, kiedy to instytucje państwowe oraz organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw konsumenckich włączyły się do wydarzeń promujących świadome zakupy.

PRAWA I OBOWIĄZKI KONSUMENTÓW
15 marca stanowi rocznicę wystąpienia Prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna F. Kennedy’ego, który w 1962 roku, przed Kongresem, wypowiedział słynne już słowa: „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Zaprezentował wtedy projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy’s Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa do:

  • Informacji
  • Bezpieczeństwa
  • wyboru produktów i usług
  • wyrażania opinii

Z czasem do tych czterech filarów dołączono kolejne punkty, w tym prawo do:

  • zaspokajania podstawowych potrzeb
  • dochodzenia roszczeń
  • edukacji
  • zdrowego środowiska

Konsumenci i ich potrzeby to podstawa rozwoju gospodarki, jednak nasze prawa często są marginalizowane. Jednostka w starciu z przedsiębiorcą ma mniejsze szanse na skuteczne dochodzenie swoich roszczeń.
Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy kupujemy produkty, zawieramy umowy i korzystamy z szeregu innych usług. To czas, aby skupić uwagę na ochronie klientów przed nieuczciwymi praktykami, promować edukację konsumencką i podkreślać znaczenie zrównoważonego podejścia do tego tematu. Warto zatem pamiętać, że jako klienci mamy swoje prawa, ale także pewne zobowiązania.

ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA A EKOLOGIA:
Już w latach 80 tych XX wieku, ówczesny prezydent organizacji Consumers International, Anwar Fazal, wyznaczył 5 najważniejszych obowiązków w tym zakresie: krytyczną świadomość konsumencką, działanie, społeczną i ekologiczną odpowiedzialność oraz solidarność.
Jednym z kluczowych elementów obchodów Światowego Dnia Konsumenta jest edukacja. Powinniśmy być świadomi swoich praw, a także rozumieć, jakie są skutki ich wyborów. Współczesna konsumpcja nie ogranicza się już tylko do zdobywania produktów czy usług, ale staje się również wyrazem naszych wartości i podejścia do kwestii społecznych i środowiskowych. Robiąc zakupy, możemy wpływać na procesy produkcyjne, zużycie zasobów naturalnych oraz emisję zanieczyszczeń. Świadome i odpowiedzialne zakupy to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale przede wszystkim droga do ochrony środowiska.

Co zatem warto zrobić, by stać się świadomym konsumentem:

  • planuj zakupy – rób listę, która pozwoli ograniczyć niepotrzebne wydatki
  • zwracaj uwagę na etykiety i certyfikaty, wybieraj produkty o niskim śladzie węglowym
  • nie daj się nabrać reklamom, promocjom, wyprzedażom
  • noś własną torbę na zakupy
  • kupuj tylko tyle ile rzeczywiście potrzebujesz,
  • nie marnuj żywności, sprawdzaj datę ważności produktów
  • staraj się kupować przedmioty bez zbędnych opakowań (np. warzywa czy owoce) lub produkty wielokrotnego użytku
  • kupuj rzeczy używane – sprawdź czy można pozyskać dany produkt z drugiego obiegu
  • segreguj odpady

 

 

INSTYTUCJE WPIERAJĄCE PRAWA KONSMUNETÓW:

W dochodzeniu praw pomaga wiele instytucji i organizacji na terenie całego kraju, takie jak:

Porad z zakresu ochrony praw konsumenta udzielają rzecznicy konsumentów:


Źródła:

 

_____

Razem Chronimy Środowisko

15 marca 2024