Jednodniowe warsztaty „Śmieciowy problem…” prowadzone były od roku szkolnego 2001/2002. Adresatami była młodzieży gimnazjów i szkół średnich. Miejsce ich prowadzenia to teren składowisku odpadów w Szadółkach lub w siedzibie Komunalnego Związku Gmin „Doliny Redy i Chylonki”.
Główne cele warsztatów to:
- zapoznanie się z procesami zachodzącymi na składowisku odpadów komunalnych,
- ukazanie zależności między działalnością człowieka a stanem środowiska,
- kształtowanie i pobudzanie aktywności twórczej skierowanej na ochronę środowiska naturalnego,
- motywacja do świadomego postępowania z odpadami w gospodarstwie domowym,
- kształtowanie nawyków segregowania odpadów,
- zapoznanie się z drogą odpadów w procesie recyklingu,
- uświadomienie roli recyklingu w oszczędzaniu energii i zasobów środowiska naturalnego.
Plan zajęć był zróżnicowany w zależności od miejsca ich przeprowadzania:
- Wyjazd na składowisko odpadów komunalnych w Szadółkach:
- „Produkcja” odpadów komunalnych na terenach zurbanizowanych na przykładzie aglomeracji trójmiejskiej, Polski, Europy; rodzaje odpadów; kto jest odpowiedzialny za nadmierną „produkcję” odpadów?
- Różne sposoby utylizacji odpadów: utylizacja termiczna, biodegradacja, kompostowanie odpadów organicznych, składowanie odpadów.
- Produkty właściwego zagospodarowania odpadów: energia – elektrownia biogazowa w Szadółkach, ciepło, kompost.
- Selektywna zbiórka odpadów surowcowych.
- Recykling surowców wtórnych.
- Indywidualne działania na rzecz minimalizacji powstawania odpadów w naszych domach.
- Warsztaty w siedzibie Związku:
- Właściwa segregacja odpadów:
- jakie odpady segregujemy na terenie naszej gminy?
- w jakim stanie odpady powinny trafić do „kolorowych” worków i kontenerów?
- Prezentacja półproduktów i produktów recyklingu (granulat, kompost w różnych stadiach dojrzałości, stłuczka szklana, masa szklana, pulpa makulaturowa).
- Droga odpadów surowcowych w procesie recyklingu: od pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów surowcowych, poprzez różnych producentów stosujących w procesie technologicznym surowce wtórne, po produkt finalny.
- Właściwa jakość surowców wtórnych.
- Recykling jako możliwość oszczędzania energii i zużycia nieodnawialnych zasobów naturalnych.
- „Spalarnie czy wysypiska?”- obalenie mitów.
- różnice spalania odpadów w piecach CO i w spalarniach,
- zagrożenia powodowane przez niefrasobliwe postępowanie z odpadami np. spalanie opakowań w piecach CO.
- Ocena postaw prośrodowiskowych.
- Ocena zaangażowania grupy w codzienne działalności ekologiczne.
W warsztatach wykorzystywane były środki dydaktyczne takie jak: filmy o tematyce proekologicznej, zdjęcia, plansze, ulotki, foliogrami i eksponaty. Młodzież poznawała tematykę ochrony środowiska poprzez własną obserwację, dyskusję połączoną z elementami wykładu, prace w grupach, zadania i ćwiczenia.
W roku 2003 przeprowadzone zostały 32 warsztaty „Śmieciowy problem…’, w których wzięło udział 751 uczniów plus około 50 nauczycieli, opiekunów grupy.
Z początkiem roku szkolnego 2005/2006 warsztaty „Śmieciowy problem…” zostały zawieszone.